Wij gebruiken cookies op deze site om uw gebruikerservaring te verbeteren.

Meer weten × Ik begrijp het

Andere informatie en diensten van de overheid:www.belgium.beAndere informatie en diensten van de overheid:

Terug naar nieuws

Informatie uit Globaal Medisch Dossier voortaan elektronisch opgevraagd door DG Personen met een handicap

04/10/16

Op 1 juli 2016 voerde de DG Personen met een handicap van de Federale Overheidsdienst (FOD) Sociale Zekerheid een nieuwe aanvraagprocedure in.  Een persoon met een handicap dient voortaan online zijn aanvraag in (alleen, of met behulp van een kennis, zijn gemeente of OCMW, de sociaal assistenten van de DG Personen met een handicap of zijn ziekenfonds) op www.myhandicap.belgium.be.

De FOD vraagt in het nieuwe online formulier minder aan de persoon met een handicap en gaat zelf meer op zoek naar informatie. Zo geeft de persoon met een handicap de naam van zijn behandelend arts op en geeft hij de FOD de toestemming om deze te contacteren.

Via eHealth of per post ontvangt de arts een medische informatievraag van de FOD. Hierin vindt hij het rijksregisternummer en de naam van zijn patiënt en een overzicht van de informatie die de FOD nodig heeft. Voortaan hoeven enkel diagnoses te worden meegedeeld die relevant zijn voor het inschatten van de impact van de handicap op het dagelijks leven.

De informatie kan via de pdf-vragenlijst in het eHealthbericht opgestuurd worden. In de meeste medische softwarepakketten gaat de informatie-uitwisseling echter nog eenvoudiger via een specifiek elektronisch formulier. Aan dit elektronisch formulier kan de arts met een paar klikken informatie toevoegen vanuit het Globaal Medisch Dossier van zijn patiënt. Eind 2016 zal het elektronisch formulier beschikbaar zijn in alle softwarepakketten.

Er zijn bij de (huis)artsen heel wat vragen over deze nieuwe manier van werken. Samen met artsenorganisaties werkt de FOD daarom aan een duidelijkere procedure. Ten eerste sensibiliseren de FOD en de sociaal werkers de burger om voor en na zijn aanvraag zijn arts op de hoogte te brengen. Ten tweede is het rijkregisternummer van de patiënt nu opgenomen in de metagegevens. Ten derde wordt vanaf oktober bij het eHealth-bericht ook een Medidoc-bijlage gestuurd, dat zichtbaar zal zijn in het softwarepakket van de arts zonder dat de eHealthbox geopend moet worden.

Meer informatie over het concreet verloop van de procedure voor artsen

Nieuwe procedure DG Personen met een handicap (FOD Sociale Zekerheid)

Hoe verloopt een aanvraag?

Een burger die een aanvraag bij de FOD wil indienen voor een tegemoetkoming of een ander voordeel, moet dit voortaan doen via de online applicatie MyHandicap (www.myhandicap.belgium.be). De burger kan de aanvraag ofwel zelf doen, ofwel met de hulp van een medewerker van de FOD, van een OCMW, gemeente, ziekenfonds of een kennis.

Via MyHandicap geeft hij zijn administratieve gegevens door en schat hij de impact van zijn handicap op zijn dagelijks leven in. Zo vragen we hem bijvoorbeeld om in te schatten hoe goed hij zich kan verplaatsen, kan communiceren met anderen of een maaltijd kan bereiden. We vragen hem ook de naam van zijn behandelend arts te vermelden.

Opgelet: De zelfevaluatie van de zelfredzaamheid van de persoon met een handicap wordt aangevuld met de medische gegevens van de arts en een eventueel onderzoek door de evaluerende artsen van de FOD. Deze zelfevaluatie is belangrijk om een uitgebreid zicht te krijgen op de moeilijkheden die hij ondervindt in het dagelijks leven, maar vervangt natuurlijk niet de medische expertise van de arts.

Van zodra de aanvraag via MyHandicap is ingediend, neemt de FOD zelf contact op met de behandelend arts om de relevante medische info op te vragen.

Hierbij zijn er 2 mogelijkheden:

  • Als u een eHealth-certificaat heeft, zal u in uw eHealthBox een bericht van de FOD krijgen om de informatie door te sturen.
  • Heeft u geen eHealth-certificaat, dan stuurt de FOD u via de post een formulier dat u kan invullen en naar hen terugsturen.

Hoe vindt u het bericht van de FOD terug als u een eHealth-certificaat heeft?

Het bericht van de FOD komt binnen in uw eHealthBox.

In uw eHealthbox herkent u deze berichten gemakkelijk omdat de “FOD Sociale Zekerheid’ als afzender vermeld staat. Ook vindt u in het onderwerp van het bericht de naam van uw patiënt terug die bij de FOD een aanvraag indiende.

Het eHealthbericht van de FOD bestaat uit:

  • Een tekstbestand dat u verwittigt dat een patiënt een aanvraag indiende
  • Een pdf met uitleg over welke informatie we precies opvragen
  • Een pdf met een vragenlijst

Vanaf oktober 2016 krijgt u naast een bericht in uw eHealthbox ook een Medidoc-bericht dat rechtstreeks wordt weergegeven in het patiëntendossier en/of een overzichtsscherm, afhankelijk van welk softwarepakket u gebruikt.

Hoe stuurt u info op naar de FOD als u een eHealth-certificaat heeft?

U vult de vragenlijst van de FOD in pdf-formaat in en stuurt die via de eHealthBox op.

Bij sommige softwarepakketten bestaat er een specifiek  elektronisch formulier waarmee u de gegevens nog gemakkelijker kan doorsturen naar de FOD. Dit elektronisch formulier haalt automatisch gegevens op uit het globaal medisch dossier van uw patiënt. U selecteert welke van die gegevens relevant zijn voor de aanvraag en verzendt vervolgens het elektronisch formulier naar de FOD. Tegen eind 2016 zouden bijna alle softwarepakketten naar verwachting dit elektronisch formulier geïntegreerd hebben.

Tips voor een vlotter verloop van de aanvraag

De FOD  en zijn partners  vragen de burger om contact op te nemen met u alvorens een aanvraag in te dienen. Zo kan u samen met uw patiënt nagaan of u in zijn globaal medisch dossier over voldoende en recente informatie beschikt over zijn medische toestand en dit aanvullen, bijvoorbeeld via een consultatie.

De FOD en zijn partners vragen uw patiënt om u te verwittigen als hij/zij daadwerkelijk een aanvraag heeft ingediend via MyHandicap. Zo weet u dat u binnenkort van de FOD een eHealth-bericht of een brief zal krijgen.

Meer info

Alle info over de aanvraagprocedures bij de FOD kan u terugvinden op hun vernieuwde website: www.handicap.belgium.be

Specifieke info voor de artsen vindt u in deze rubriek: http://handicap.belgium.be/nl/voor-professionals/artsen.htm