Wij gebruiken cookies op deze site om uw gebruikerservaring te verbeteren.

Meer weten × Ik begrijp het

Andere informatie en diensten van de overheid:www.belgium.beAndere informatie en diensten van de overheid:

eHealthCreaBis

Voorstelling

Het INSZ (identificatienummer van de sociale zekerheid) is een noodzakelijk identificatienummer in het kader van de voorschriften voor COVID-opsporingstesten.

Een INSZ komt overeen met:

  • hetzij het rijksregisternummer (toegekend door het Rijksregister);
  • hetzij een BIS-nummer, toegekend door de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid voor personen die niet over een rijksregisternummer beschikken (dit BIS-nummer wordt opgeslagen in het BIS-register).

Het is dus belangrijk dat zorgverleners die geen gebruik maken van een medisch softwarepakket de mogelijkheid krijgen om een BIS-nummer aan te maken.

Wie krijgt een BIS-nummer?

Het BIS-nummer is een uniek identificatienummer dat toegekend wordt aan personen die niet ingeschreven zijn in het Rijksregister, maar die toch nauwe en stabiele relaties met België onderhouden in verschillende sectoren (sociale zekerheid, gezondheid ...) De zorgverlener kan dit BIS-nummer enkel aanmaken in aanwezigheid van de patiënt en op voorwaarde dat de patiënt hem een geldig identiteitsdocument voorlegt waarvan de minimale identificatiegegevens (MID) kunnen worden overgenomen bij het genereren van het BIS-nummer.

We onderscheiden de volgende sets van minimale identificatiegegevens:

  • MID op basis van het contactadres in België: naam, eerste voornaam, geboortedatum, contactadres in België;
  • MID op basis van het verblijfsadres in het buitenland: naam, eerste voornaam, geboortedatum, verblijfsadres in het buitenland;
  • MID op basis van de geboorte: naam, eerste voornaam, geslacht, geboortedatum en -plaats (d.w.z. het land en de plaats).

Het op die manier gecreëerde BIS-nummer zal vervolgens worden gebruikt als uniek identificatienummer in het kader van alle relaties van deze persoon met de Belgische overheid, administraties, gezondheidsactoren …

Voor wie ?

De toepassing eHealthCreabis is toegankelijk:

  • voor artsen met een actief visum (zonder verbod tot uitoefening);
  • voor andere zorgverleners die bevoegd zijn om het Covid-vaccin af te leveren en toe te dienen.

Deze artsen en andere zorgverleners maken gebruik van een toepassing die een beroep doet op de basisdiensten die beschikbaar zijn via het eHealth-platform.

Hoe invullen/gebruiken?

De zorgverlener die een BIS-nummer wil aanmaken voor een patiënt moet zich identificeren op de toepassing 'Automatische aanmaak van een BIS-nummer (INSZ) - eHealthCreaBis' aan de hand van zijn identiteitskaart, de toepassing itsme of via TOTP.

Na de toegangscontroles wordt de zorgverlener verzocht een formulier in te vullen op basis van een geldig identiteitsdocument voorgelegd door de patiënt, waarbij hij zo volledig mogelijk dient te werk te gaan (onder meer bepaalde minimale identificatiegegevens, het adres in België, het adres in het buitenland …).  Deze gegevens laten toe om een persoon met voldoende zekerheid te identificeren.

Indien de gegevens overeenstemmen met een reeds geïdentificeerde persoon, zal het systeem het bestaande INSZ weergeven.

Indien geen enkel gegeven overeenstemt, wordt een BIS-nummer toegekend en meegedeeld aan de zorgverlener.  In zijn medisch dossier wordt de zorgverlener verzocht de documenten te noteren die hem door de patiënt werden getoond (bijvoorbeeld paspoortnummer en plaats van uitreiking van het paspoort of rijbewijsnummer en land van uitreiking van het rijbewijs).  Hij dient ook elk nuttig bewijsdocument van de identiteit (kopie van de buitenlandse identiteitskaart, van het rijbewijs …) te mailen naar identification@ksz-bcss.fgov.be (e-mailadres van de cel Identificatie van de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid)

De zorgverlener dient het gecreëerde BIS-nummer mee te delen aan de patiënt.

Indien u vragen hebt, kunt u terecht bij het contactcentrum van het eHealth-platform op het nummer 02-788 51 55 (van maandag tot vrijdag van 7 tot 20 uur).  U kunt ook het contactformulier gebruiken.

Toegang via medische software

Om toegang via medische software te krijgen tot deze toepassing moet u zich aanmelden op de software op uw computer (volgens de procedures van het softwarepakket) en u krijgt de facto toegang tot alle toepassingen opgenomen in dat softwarepakket.
Het is mogelijk dat bepaalde softwarepakketten deze toepassing niet hebben opgenomen. Voor alle vragen over de werking van uw softwarepakket gelieve rechtstreeks contact op te nemen met de supportdienst ervan.