Wij gebruiken cookies op deze site om uw gebruikerservaring te verbeteren.

Meer weten × Ik begrijp het

Andere informatie en diensten van de overheid:www.belgium.beAndere informatie en diensten van de overheid:

Terug naar nieuws

Problemen met 3PAR SAN-infrastructuur verstoren opnieuw Belgische eHealth-diensten

12/09/18

In België kregen artsen, apothekers en patiënten op woensdagochtend 12 september opnieuw gedurende anderhalf uur te maken met verstoringen van diverse eHealth-toepassingen. De oorzaak lag bij vertragingen en time-outs binnen de ontdubbelde ‘3PAR 20.000’ opslaginfrastructuur van het eHealth-platform. De leverancier Hewlett Packard Enterprise (HPE) is tussengekomen en erkent dat de apparatuur al sinds enkele weken niet heeft gewerkt zoals mag worden verwacht.

Het is niet de eerste keer dat de centrale opslaginfrastructuur van HPE voor problemen zorgt. Op 7 en 9 augustus zorgde dezelfde infrastructuur al voor ernstige verstoringen van de eHealth-diensten gedurende meer dan veertien uur. HPE heeft sindsdien meerdere interventies uitgevoerd op de installatie. Voor het getroffen gedeelte stond nog een bijkomende interventie gepland voor zaterdagnacht 15 september.

“Het is totaal onaanvaardbaar dat een kritieke component zoals onze centrale opslaginfrastructuur, opnieuw faalt. Het gaat nochtans om een hoogwaardig merk dat in zijn communicatie graag schermt met beschikbaarheden van 99,9999%. De realiteit bij ons is anders”, reageert Frank Robben, administrateur-generaal van het eHealth-platform.

“HPE moet beseffen dat de goede werking van de gezondheidszorg in België op het spel staat en dat de eHealth-ketting maar zo sterk is als zijn zwakste schakel. De leverancier heeft ons acties ter verbetering van de situatie voorgelegd. Maar we moeten samen met tienduizenden medische professionals vaststellen dat het resultaat vandaag opnieuw zwaar te wensen overlaat.”

“We eisen van HPE een onmiddellijke en definitieve oplossing van dit probleem, zodat deze situatie niet meer voorkomt en het vertrouwen van de sector eindelijk kan terugkeren. We delen de frustraties en de diepe bezorgdheid van artsen, apothekers en de publieke opinie. We zullen de belangen van het eHealth-platform veilig blijven stellen, op alle mogelijke manieren – technisch en met juridische stappen.”